مطالعات بازار:
بخش مهمی از هر طرح امکان‌سنجی را مطالعات مربوط به بازار تشکیل می‌دهد، این بخش از مطالعات نیاز‌مند تخصص‌های ویژه‌ای است تا درنهایت میزان جذابیت مالی و اقتصادی یک فعالیت اقتصادی را تعیین نماید.
مطالعه بازار چیست؟
به فرایند تحلیل و ارزیابی کمی و کیفی بازار، مطالعه بازار گفته می‌شود، این ارزیابی و تحلیل‌ها می‌تواند در بخش‌های مختلفی ازجمله: حجم بازار، ارزش بازار، تحلیل مشتریان، مدل‌های خریدوفروش محصول، رقبا و بسیاری از مباحث آماری و اقتصادی دیگر ازجمله موانع ورود و قوانین و مقررات حاکم بر یک بازار خاص باشد.
به‌طورکلی هدف از انجام مطالعات بازار در چهارچوب مطالعات امکان‌سنجی، شفاف‌سازی موارد زیر برای سرمایه‌گذاران یک فعالیت اقتصادی خاص است:

۱- شناخت بازار هدف پیش روی محصول یا محصولات
۲- آیا بازار موردنظر ظرفیت ایجاد این کسب‌وکار جدید را دارد؟ اندازه بازار آن‌قدر بزرگ هست تا این فعالیت اقتصادی در بستر آن شکل گیرد؟
۳- مباحث آماری مرتبط با اجزای بازار شامل: رقبا، تولیدکنندگان، واردکنندگان، مشتریان، محصولات مشابه و بسیاری از مواردی ازاین‌دست چگونه است؟
۴- بازار هدف کجاست؟
۵- نیاز بازار دقیقاً چیست؟
۶- وضعیت رقبا چگونه است؟
۷- موانع ورود به این بازار چیست؟
۸- مقررات و قوانین حاکم بر یک بازار خاص چیست؟

بنابراین اولین قدم در مطالعه بازار، ارزیابی آماری و تقسیم‌بندی بازار است!
بررسی آماری و تقسیم بازار
در فرایند مطالعه امکان‌سنجی به‌منظور تعیین ابعاد بازار برای یک کسب‌وکار یا فعالیت اقتصادی، عوامل تأثیرگذار زیادی نقش دارند، اما تعیین نوع یک فعالیت اقتصادی به لحاظ جامعه مشتریان هدف از منظر جغرافیایی می‌تواند روند بررسی آماری و تقسیم‌بندی بازار را تعیین نماید؛ به‌عنوان‌مثال برای یک فعالیت اقتصادی شبیه یک شرکت کوچک کالیبراسیون برخی از تجهیزات پزشکی بازار و جامعه مشتریان هدف به‌صورت منطقه‌ای و در چهارچوب یک شهر، استان و یا کمی بزرگ‌تر موردبررسی قرار می‌گیرد، اما برای بخش خدمات پس از فروش و کالیبراسیون یک شرکت با محصول بین‌المللی، جامعه آماری بازار هدف به‌صورت فرا منطقه‌ای، بین‌المللی و با مرز‌های جغرافیایی بزرگ‌تری موردبررسی قرار می‌گیرد.
بنابراین تعیین حجم بازار چه به‌صورت منطقه‌ای، و چه به‌صورت فرا منطقه‌ای بر اساس نوع فعالیت اقتصادی و به تبع آن تقسیم بازار به بخش‌های مختلف و ارتباط مستقیم این بخش‌ها با رقبا و تمرکز آن‌ها بر روی بازارهای خاص می‌تواند نقش مؤثری در توجیه‌پذیری یک فعالیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاران آن کسب‌وکار ایفا کند.
حجم و ارزش بازار:
۲ مورد از مهم‌ترین مفاهیم تعیین‌کننده مطالعات بازار، حجم و ارزش بازار است، حجم بازار به‌طور مستقیم با تعداد مشتریان بالقوه یک محصول مرتبط است و تعداد کل محصولات فروخته‌شده طی یک سال اندازه بازار هدف را به‌صورت سالانه تعیین می‌کند، از طرفی ارزش کل محصولات فروخته‌شده که با قیمت هر واحد محصول مرتبط است، میزان ارزش بازار برای یک محصول خاص را مشخص می‌کند.

گروه مهندسی آتین مدیکال آمادگی دارد به‌صورت تخصصی تحقیقات بازار مرتبط با تولید و یا واردات کلیه تجهیزات حوزه سلامت را انجام دهد. چنانچه علاقه‌مند به برگزاری جلسه مشاوره در این مورد هستید، از بخش مشاوره سایت نسبت به رزرو وقت اقدام نمایید.