رفتن به محتوای اصلی

تولید دستکش‌های پزشکی یا Medical gloves

تولید دستکش‌های پزشکی در شرایط موجود یکی از الزامات صنعت بهداشت و درمان کشور است. در یک مقاله در وبلاگ آتین مدیکال به مبحث تولید دستکش‌های پزشکی پرداختیم، این مقاله حاوی عناوین زیر است:

  • معرفی محصول
  • مشخصات محصول
  • بازار مصرف
  • خط تولید

معرفی محصول

دستکش‌های پزشکی یا Medical gloves محصولاتی هستند که به‌صورت یک‌بارمصرف (Disposable) در مواردی ازجمله: معاینه (Examination)، جراحی (Surgery) و غیره در پزشکی مورداستفاده قرارمی‌گیرند. هدف استفاده از دستکش‌های پزشکی جلوگیری از انتقال آلودگی است و متناسب با نوع کاربرد، از مواد اولیه مختلف و باکیفیت‌های تفاوتی تولید می‌شوند.

عمده دستکش‌های پزشکی از مواد: لاتکس، نیتریل، پلی وینیل کلراید یا همان PVC، نئوپرون تولید می‌گردند که عموماً اسامی تجاری آن‌ها نیز برگرفته از همین مواد است. به‌منظور ایجاد سطح لغزنده و درنتیجه تسهیل فرایند پوشیدن دستکش از مواد پودری شکل استفاده می‌شود که در سالیان گذشته به‌واسطه محدودیت‌های مرتبط با زیست سازگاری این مواد با بافت پوست، تنفس یا موضع باز در اعمال جراحی دچار تغییرات و توسعه بسیاری گردیده‌اند البته این موضوع در مورد مواد اولیه تولید دستکش لاتکس نیز مورد بوده است.

در ادامه برخی از انواع مرسوم دستکش‌های موجود در کشور آورده شده است:

وینیل
وینیل
وینیل
نیتریل
نیتریل
تولید دستکش‌های پزشکی
لاتکس جراحی (استریل)
تولید دستکش‌های پزشکی
لاتکس

موارد مصرف:

  • مراکز درمانی و بیمارستان‌ها
  • کلینیک‌ها
  • مراکز جراحی محدود
  • آزمایشگاه‌ها
  • کلین روم‌ها
  • مراکز مراقبت زیبایی پوست و مو
  • آرایشگاه‌ها
  • رستوران و آشپزخانه‌ها
  • سایر مصارف خانگی و صنعتی

نوع محصول: مواد و لوازم مصرفی

کلاس خطر: A/B

تعداد شرکت‌های واردکننده تاکنون: ۹۶

تعداد شرکت‌های تولیدکننده داخلی: ۸

بررسی بازار مصرف:

امروزه به دلیل افزایش تقاضا برای مصرف انواع دستکش‌های پزشکی بازار این محصولات در حال رشد قابل‌توجهی است، به‌نحوی‌که برآورد می‌شود بازار جهانی این دسته محصولات سالیانه ۵ تا ۸ درصد رشد داشته باشد، میزان رشد این بازار امری بدیهی است چراکه بر اساس آمارهای موجود عوامل افزاینده میزان تقاضا شامل تعداد اعمال جراحی، تعداد مراجعات به مراکز درمانی و جراحی محدود، انجام اعمال غیر جراحی خصوصاً در بخش زیبایی پوست و مو و بسیاری موارد دیگر در حال افزایش است، باید توجه داشت که در حال حاضر تعداد ۹۶ شرکت داخلی در حال واردات این محصول به داخل کشور هستند که عمدتاً از مبدأ کشور مالزی انجام می‌شود و تنها ۸ مورد تولیدکننده داخلی وجود دارد که از بین این موارد تنها بخشی از آن‌ها به‌عنوان تولیدکننده مستقل در حال فعالیت هستند.

برخی برند‌های وارداتی:

MAXTER

SUPERMAX

Primus
Unigloves

BIOMAX

Meditrade

Medismart

Top Glove

برخی برند‌های داخلی:

OP-PERFECT

Pharmed MD

دپا

ارم

معرفی خط تولید:

خط تولید انواع دستکش‌های پزشکی شامل ۱۰ تا ۱۵ مرحله اصلی است که در آن دستکش‌ها به روش غوطه‌ور شدن در محلول‌های مختلف ازجمله مواد اولیه تولید می‌گردند، این خط تولید ازجمله خطوط با ابعاد بزرگ محسوب می‌شود، هرچند فرایند‌های تولید در خط به‌صورت موازی و در چندین طبقه انجام می‌شود اما طول کلی این خط عموماً از حدود ۵۰ متر شروع و متناسب با ظرفیت تولید تا بالای ۱۰۰ متر نیز می‌رسد. ظرفیت تولید سالانه این خطوط از حدود ۲۰ میلیون شروع و به چند صد میلیون نیز می‌رسد.

تولید دستکش‌های پزشکی
شکل ۱: نمونه بخشی از خط تولید دستکش‌های پزشکی

گروه مهندسی آتین مدیکال، با تکیه بر تجربه و تخصص اعضای خود آماده است علاقه‌مندان به ورود به فضای تولید تجهیزات حوزه سلامت را راهنمایی و تجربیات و دانش خود را در اختیار آنان قرار دهد.

جهت رزرو وقت جلسه مشاوره رایگان، می‌توانید از طریق بخش مشاوره وب‌سایت اقدام فرمایید.

sit velit, amet, accumsan vulputate, Lorem