رفتن به محتوای اصلی

۴ نکته که توجه به آن‌ها برای تولید تجهیزات پزشکی در کشور ضروری است!

موفقیت در هر فرایند، وابسته به توجه خاص به نکاتی کلیدی است که تأثیری اساسی بر آن فرایند دارند. در فرایند تولید تجهیزات پزشکی در ایران نیز پارامترهای مختلفی دخیل هستند که بعضاً تأثیری به سزا در موفقیت یا عدم موفقیت آن دارند. در میان تمام این پارامترها و نکات، در این متن به‌اختصار و به‌صورت خاص به بررسی چهار پارامتری پرداخته‌ایم که هرکدام می‌توانند در حصول نتیجه رضایت‌بخش در فرایند انتخاب و تولید تجهیزات پزشکی در ایران بسیار تأثیرگذار باشند.

۱- بازار
بی‌شک تمرکز بر شناخت بازار و نیازهای آن از مهم‌ترین پارامترها در موفقیت تولید یک محصول است. اگرچه ملاحظات دیگری ازجمله مسائل سیاسی عامل محرک ورود به فضای تولید در بسیاری از محصولات در کشور بوده‌اند، اما به نظر می‌رسد تنها توجه خاص به بازار می‌تواند ضامن حرکت مستمر و روند روبه‌جلو در این مسیر باشد. در ابتدای ورود به فرایند تولید یک محصول، بدون تردید بررسی بازار با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های علمی، آگاهی از آمار واردات و تولید داخلی، بررسی رقبا و … نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب صحیح و تولید یک محصول دارد.

۲- تکنولوژی تولید
آگاهی و انتخاب درست تکنولوژی تولید، یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در موفقیت تولید یک محصول در کشور است. برای توضیح بهتر این مورد، تکنولوژی تولید محصولات و ملزومات پزشکی و دندان‌پزشکی را در سه دسته الف، ب و ج با توضیحاتی که در ادامه ذکر شده است، تقسیم‌بندی می‌نماییم.با توجه به شرایط کنونی و بر اساس تجربه موجود، به نظر می‌رسد تنها ورود به فضای تولید محصولات ب و ج در کشور توجیه‌پذیر است، در این میان تولید تجهیزات دسته ب نسبت به محصولات دسته ج از ریسک بالایی برخوردار است و به سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز دارد ولی به‌ تبع آن انتظار سود بیشتری از سرمایه‌گذاری در این بخش وجود دارد. ذکر این نکته نیز ضروری است که ورود به حوزه تولید محصولات دسته ج با توجه به تکنولوژی تولید پایین و بازار اغلب رقابتی، در صورتی پیشنهاد می‌شود که بازار مصرفی برای محصولات، حتی به‌صورت محلی موجود باشد.

دسته محصول

توضیحات

الف

محصولات این دسته تکنولوژی تولید بسیار بالایی دارند، فرایند تولید محصولات موجود در این دسته عمدتاً در اختیار شرکت‌های تولیدکننده همان محصول است. با توجه به بالا بودن تکنولوژی تولید این دسته از محصولات، ورود به تولید این محصولات از بعد فنی با ریسک بسیاری همراه است.

ب

تکنولوژی تولید محصولات این دسته، نسبت به دسته الف پایین‌تر است و در صورت تأمین سرمایه موردنیاز می‌توان به ماشین‌آلات تولید این محصولات از طریق تأمین‌کنندگان معتبر بین‌المللی دست یافت.

ج

محصولات موجود در این دسته دارای پایین‌ترین تکنولوژی تولید هستند و دستیابی به دانش فنی آن‌ها ساده است.

در ادامه و برای نمونه، می‌توان محصولاتی را با هدف روشن شدن موضوع موردبررسی قرار داد. نخست؛ انواع مختلف استنت‌های قلبی، این محصولات از حساسیت بسیار بالایی برخوردار بوده و تولید آن در کشور در حال حاضر توجیه‌پذیر است. در میان انواع مختلف این محصولات، استنت‌های غیر دارویی را می‌توان در دسته ب قرار داد و استنت‌های دارویی را در دسته الف. با توجه به توضیحات ذکر شده، ورود به فضای تولید استنت با استنت‌های غیر دارویی از اولویت برخوردار است. محصولاتی همچون انواع البسه، ظروف جمع‌آوری و امحاء زباله‌های بیمارستانی همچون انواع مختلف Safety Box از محصولات دسته ج هستند که شرایط شرح داده شده در ارتباط با تولید محصولات دسته ج بر آن‌ها حاکم است.

۳- مواد اولیه موردنیاز
شاید این نکته که عمده مواد اولیه موردنیاز برای تولید یک محصول می‌تواند در موفقیت یا عدم موفقیت تولید در کشور مؤثر باشد، مانند موارد قبل روشن و واضح نباشد، اما توجه به این مورد نیز بسیار با اهمیت است. در این مورد می‌توان گفت، بر اساس تجربه؛ هرگاه مواد اولیه تولید یک محصول در داخل کشور موجود یا قابل‌تولید بوده است، تولیدکنندگان محصولات نهایی، با مشکلات کمتری در این رابطه مواجه و نتیجه نهایی رضایت‌بخش‌تر بوده است. بر همین اساس، برای نمونه؛ ملزوماتی که عمدتاً مواد اولیه موردنیاز آن‌ها در فرایند تولید، مواد پلیمری هستند، از اولویت برخوردار هستند.

۴- ماشین‌آلات خط تولید
جهت تولید یک محصول در کشور، همواره این مسئله وجود دارد که تولید با تکیه بر چه نوع ماشین‌آلاتی صورت گیرد. بر اساس تجربه می‌توان گفت چنانچه تکنولوژی تولید یک محصول و تأمین ماشین‌آلات توسط شرکت‌های معتبر داخلی امکان‌پذیر باشد، این گزینه می‌تواند با توجه به تمام نقاط قوت و ضعف موجود، به‌عنوان یک گزینه اساسی مطرح باشد، اما چنانچه امکان تولید ماشین‌آلات از طریق شرکت‌های داخلی فراهم نباشد، دو گزینه دیگر به‌صورت کلی مطرح خواهند شد: تولیدکنندگان معتبر اروپایی/آمریکایی و تولیدکنندگان ماشین‌آلات چینی، در این مورد نیز به تجربه ثابت شده است انتخاب شرکت‌های چینی برای تأمین ماشین‌آلات خط تولید محصولات نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد. در این مورد علی‌رغم هزینه به‌مراتب بالاتر تأمین ماشین‌آلات از طریق شرکت‌های اروپایی و آمریکایی، خرید ماشین‌آلات از این شرکت‌ها توصیه می‌شود.

 

جهت رزرو وقت جلسه مشاوره رایگان، می‌توانید از طریق بخش مشاوره وب‌سایت اقدام فرمایید.

Sed efficitur. massa elit. id Praesent Aliquam commodo at Aenean lectus Praesent