رفتن به محتوای اصلی

گفتگو اختصاصی مدیرعامل آتین مدیکال با خبرگزاری صدا و سیما

واردات سالانه ۲ میلیارد دلار تجهیزات پزشکی

«امین باصری» مدیرعامل شرکت دانش بنیان آتین مدیکال و کارشناس حوزه تجهیزات پزشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت :

بر مبنای آخرین آمار اداره کل تجهیزات پزشکی، حدود ۲ میلیارد دلار در سال صرف واردات تجهیزات پزشکی می‌شود. عمده ارزبری تجهیزات پزشکی در داخل کشور مربوط به استنت‌های دارویی، ایمپلنت‌های دندانی و محصولات مرتبط با کنترل دیابت است.

وی ادامه داد: برای تولید تجهیزات پزشکی در کشور منابع کافی در اختیار نداریم و بسیاری از شرکت‌ها با کمبود منابع روبرو هستند و این یک مسئله بسیار جدی است که تحریم‌ها نقش مهمی در تشدید آن داشته اند.

این کارشناس حوزه تجهیزات پزشکی گفت: یکی از مسائل بسیار مهم دیگری که با آن روبرو هستیم، فرایند بسیار طولانی و سخت اخذ مجوزهاست که عموماً با توجه به محدودیت‌هایی که در شروع کار وجود دارد، طرح‌ها در بستر زمان می‌افتد و از توجیه اقتصادی آن‌ها کم می‌کند.

باصری افزود: از چالش‌های اساسی ما محدودیت در تعاملات با کشور‌های دیگر است که امکان صادرات تولیدات باکیفیت ایرانی را بسیار کم کرده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره گران شدن تجهیزات پزشکی از زمان ساماندهی ارز ترجیحی گفت: دولت مسئله‌ای که مطرح می‌کند این است که واقعی شدن نرخ ارز نباید بر هزینه‌های مصرف کننده تاثیر بگذارد، اما در عمل نشدنی است و هر چقدر محصولات به سمت واقعی شدن ارز پیش می‌روند، قیمت محصولات برای مصرف کننده افزایش می‌یابد.

 

neque. id, amet, ut venenatis Sed at efficitur. Aenean commodo